woensdag 23 augustus 2017
Versie 3.00.0
  Dé click met Utrecht!


Nieuws per e-mail?
Aanmelden Mijn AOU
Hier gratis aanmelden

Politiekpagina
Nieuwspagina
Meer nieuwspagina
Regio nieuwspagina
Variapagina




Het ijs breken
Column
Gepubliceerd: 2016-11-25
door: Dik Binnendijk








“Met Willemien K....” “Willemien live en niet als voicemail?”. “Helemaal live!” (lachje van Willemien) “Gelukkig!” (lach van mij). Het ijs is gebroken. Ik noem mijn naam, het blad waarvoor ik schrijf en ik begin het gesprek met dat ik haar al eerder heb gebeld. Ja, dat herinnert ze zich.

In de bijna vijfentwintig jaar dat ik les heb gegeven op de School voor Journalistiek in Utrecht, heb ik vaak vertelt over hoe belangrijk het begin van zo’n eerste telefooncontact is. Het maakt niet uit of je moet bellen voor informatie, een interview voor een artikel, een radio- of televisieonderwerp.

Er zijn nog al wat studenten die angst hebben om iemand te benaderen of te interviewen via de telefoon. Ik heb zelfs een derdejaars studente gehad die het klaar heeft gespeeld om al die jaren haar moeder de telefonische contacten en interviews te laten doen. Bij mij (of mijn radiocollega) liep ze tegen de lamp en moest over haar telefoonangst heen zien te groeien. Dat is gelukt.

Een hulp daarbij was de checklist in de syllabus ‘Radiomaken’ over hoe je een goed telefoongesprek moet doen. Dus: noem duidelijk jouw naam en het blad, de site of redactie namens wie je belt. Met daarna: “Heeft u een momentje voor me?” Zo laat je blijken dat je je realiseert dat dit gesprek nu iemand niet uit komt (maar laat je daar ook niet door tegenhouden). En dan: omschrijf kort en krachtig waarom je belt.

Wat niet in die checklist staat, is hoe je vanaf het begin het ijs kunt breken tussen jou en de onbekende aan de andere kant van de lijn. Het gesprek loopt dan zoveel gemakkelijker. Mijn eigen geheim is dat het me meestal lukt om iemand binnen een minuut te laten lachen. Maar ik ben er nooit op uit. Het is een combinatie van alert zijn, goed luisteren naar wat en hoe iemand iets zegt, naar zijn of haar ademhaling, naar eventuele achtergrondgeluiden en daarop durven in te haken. Als je iemand een beetje hijgend aan de lijn krijgt, kun je er bijna zeker van zijn dat jouw ‘slachtoffer’ een sprintje heeft getrokken naar de telefoon of mobiel.

Als het eerste telefooncontact anders begint dan normaal (en natuurlijk goed valt) heeft het bijkomend voordeel dat iemand jou positief herinnert. En dat is nooit weg. “Ha Willemien. Dik Binnendijk!” “Oh... hoi Dik ... eh... het komt me nu even niet goed uit.”

Dik Binnendijk



Stuur dit bericht door!


© 2007-2012 AllesoverUtrecht