dinsdag 14 augustus 2018
Versie 3.00.0
  Dé click met Utrecht!


Nieuws per e-mail?
Aanmelden Mijn AOU
Hier gratis aanmelden

Politiekpagina
Nieuwspagina
Meer nieuwspagina
Regio nieuwspagina
Variapagina




Trekvogels en Schiphol in zee
Column
Gepubliceerd: 2018-07-06
door: Dik Binnendijk








Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat gaat opnieuw onderzoeken of een verhuizing van Schiphol naar de Noordzee mogelijk is. Via Topics.nl las ik dit in het Parool van 23 juni jl. Uit eerder onderzoek kwam naar voren dat het ‘een peperdure megaoperatie was met grote onzekerheden, maar niet per se onhaalbaar’. Er komt nu een quick scan gericht op de vroeger uitgevoerde onderzoeken. Zijn deze nog wel actueel? En wat voor aanvullend onderzoek is er nodig om het bestaande materiaal te actualiseren? De quick scan kan het begin zijn van uitgebreider onderzoek. Twee dagen voor dit Parool-artikel had ik de onderstaande column al klaar. Die is gebaseerd op mijn herinneringen bij een verhaal over vogeltrekonderzoek voor TNO magazine (september 1999). In mijn artikel staat het zinnetje: ‘De testresultaten kunnen al van belang zijn voor een eventueel Schiphol 2 in zee bij IJmuiden.’ Absoluut een kwestie van toeval.

“Dit weekend zijn we Robin 3 weer aan het testen op de Zuidpier bij IJmuiden. Ik ben er ook. Lijkt het je leuk om zaterdag langs te komen?” Dit vroeg TNO-projectcoördinator Dirk Visser aan me in de zomer van 1999. “Zeker! Hoe kom ik daar? En hoe laat spreken we af?” Twee weken daarvoor had ik Visser en een collega geïnterviewd op hun werkkamer in het TNO-gebouw in Den Haag. Het verhaal was zo goed als klaar. Een telefonisch interview doe ik het liefst alleen als het niet anders kan. Ik zoek mijn ‘interviewslachtoffers’ graag op om recht in de ogen te kunnen kijken. Alleen, een werkkamer blijft een werkkamer. Maar om een apparaat of mensen echt aan het werk te zien: daar teken ik voor. Er gaat niets boven het zelf zien, voelen, ruiken en meemaken.

Elk jaar vinden zo’n 36.000 botsingen plaats tussen vliegtuigen en (trek)vogels. Deze botsingen gebeuren vooral op een lage hoogte, vaak op of in de buurt van een vliegveld. Behalve een flinke schade aan vliegtuigmotoren, cockpitschermen of vliegtuigvleugels kunnen er ook doden vallen. Eind jaren ‘70 ontdekte men dat je met radar ook trekvogels kon waarnemen. Maar het grote probleem was om goed onderscheid te maken tussen radarbeelden van vliegende vogels, achtergrondruis en regen- en hagelbuien. Via wiskundige trucs is dat gelukt. Gewapend met die kennis heeft TNO het vogeldetectiesysteem Robin ontwikkeld. Daarmee kunnen vogeltrekbewegingen worden voorspeld. Na het eerste prototype heeft Robin 2 het aantal botsingen al flink kunnen verminderen.

Robin 3 zat nog duidelijk in de testfase. De luchtmacht deed het testonderzoek op de Zuidpier. Op zich niet zo vreemd omdat F16’s ook graag botsingen met vogels willen voorkomen. Op de pier stonden drie legervoertuigen achter elkaar: een wagen met de generator, één met de radarinstallatie en op de derde stond een verblijfscontainer. Behalve de onderzoekers waren daarin ook veel beeldschermen, computers, Robin 3 en de koffieautomaat. Op een van de voertuigen was een tekst geplakt. ‘Vogeltrekonderzoek. Hier onderzoekt de Koninklijke Luchtmacht de vogeltrek langs de Noord-Hollandse kust. Met de Flycatcher doelvolg-radar wordt de aanwezigheid van vogels tot op een afstand van 10 kilometer geregistreerd.’ Vooral in het trekseizoen vliegen langs de kustlijn grote groepen vogels naar het zuiden of het noorden. Denk aan: ganzen, aalscholvers, eenden en meeuwen.

In de verblijfscontainer werd me uitgelegd wat ik allemaal op de beeldschermen zag of had moeten zien. Naast Visser waren drie of vier andere mensen aanwezig die de apparatuur bedienden. Er liep ook een professionele fotograaf rond. En ik nam zelf foto’s. Na een uur of vijf ging ik vol van alles wat ik gezien en gehoord had, terug naar Utrecht. Zondagavond was mijn nieuwe artikel klaar. En dat moet een stuk spannender zijn geworden dan het oorspronkelijk verhaal, want dat moet ik letterlijk hebben weggegooid.

Nawoord. Het TNO-onderzoek naar Robin is sinds 2010 ondergebracht in een zelfstandig bedrijf ‘Robin Radar Systems’ met 22 werknemers. Het bedrijf is werkzaam in twee markten: de luchtvaart en de windmolenindustrie. De markt voor dronedetectie groeit. En nu komt ook weer Schiphol in zee in beeld.

Dik Binnendijk

Trekvogel
Foto 1: De fotograaf en Dirk Visser op de Flycatcher
Foto 2: Dirk Visser en Dik Binnendijk op de Zuidpier
Foto 3: Rijtje legerauto’s voor trekvogelonderzoek
(foto’s: Dik Binnendijk)


Stuur dit bericht door!


© 2007-2012 AllesoverUtrecht